Logótervezés és Personal branding
Hatalmas lépés egy vállalkozó, vagy vállalkozás életében, amikor megszületik az első logó. Onnantól önálló identitás, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Mondják persze, hogy a logó önmagában nem elég, de van olyan, amikor mégis az, mert hatalmas lendületet ad és ösztönöz.
Kinek van szüksége logóra?
- Nagyon egyszerűen azt lehet mondani, hogy minden vállalkozónak, vállalkozásnak, és minden olyan személynek, aki valamilyen formában megjelenik, véleményt formál, tartalmat oszt meg, szüksége van egyedi azonosítóra, azaz logóra.
A fő kérdés inkább az, hogy „kinek van szüksége CSAK egy logóra?”.
Önmagában a logó nagy segítség lehet az induláshoz:
- kezdő kisvállalkozóknak
- óvatos duhajoknak
- véleményvezéreknek, bloggereknek, vloggereknek
Ne feledd, hogy mindenki elkezdi valahol. Én hiszek abban, hogy lehet kicsiben is „nagynak lenni”, és ezzel a kezdő lendülettel, amit az első logód megtervezése jelent, Te is beindulsz, és folytatni fogod.
Indulhat a közös munka?
Tényleg fontos a logó?
Kutatások igazolják, hogy a vásárlók csaknem 2/3 része olyan termékekért nyúl a polcra, amivel korábban már találkozott. Olyan szolgáltatást vesz igénybe, amiről már van benyomása.
A logó beazonosíthatóvá teszi a terméket vagy szolgáltatást, és megkülönbözteti a konkurens termékektől. Ha pedig felismered a polcon a terméket, akkor kétszer nagyobb eséllyel nyúlsz érte, mint a „márkázatlan”, beazonosíthatatlan másikért.
Ismerős a „no-name” kategória? Biztos vagyok benne, hogy igen. Pozitív vagy negatív jellemzőként használod? Ugye, hogy sosem azt veszed meg? Pedig olcsóbb, de hát nem tudsz róla semmit. És ez a kulcsa az egésznek. A másikról azért érzed azt, hogy tudsz valamit, mert a logója, a csomagolása, a márkajelzése kommunikál veled.
Szóval hogy fontos-e a logó? Nem csak fontos, hanem elengedhetetlen. Tekints erre befektetésként, nem pedig költségként, hiszen busásan megtérül!
Szeretnél kitörni a "no-name" szürkeségből?
Ha azt nem is várhatjuk egyetlen logótól, hogy egy csapásra minden nehézséget megold, de indulásnál önbizalmat ad, és bizalmat kelt mindazokban, akik a cég növekedésében közreműködnek. Ha sikerül egy jó logóval indítani a bizniszt, akkor könnyebb lesz az ügyfelek, vásárlók, és partnerek meggyőzése, komolyabban veszik a vállalkozást a konkurensek is, és hamarabb eljön az a pillanat, amikor már nem csak egy „no-name” termék leszel, hanem egy felismerhető és beazonosítható dolog, amivel számolni kell.
A logó a színeivel, formáival, betűhasználatával, egyszerűségével vagy épp bonyolultságával pozícionálja a vállalkozást. Kialakít az emberekben egy benyomást a termékről vagy szolgáltatásról. A logó tehát kétélű fegyver, hiszen a jól megtervezett, igényes logó a saját célközönségét találja meg, és tovább emel a termék értékén, míg egy rosszul kitalált igénytelen logó elront mindent, még akkor is, a maga a termék jó lenne.
Mit nem várhatunk el egy logótól?
- Nem várhatjuk el a logótól, hogy egyedül „elvigye a balhét”.
A logó egy fontos része az arculatnak, a brandingnek, de nem maga a brand. Számos más összetevőre van szükség ahhoz, hogy egy teljes arculat összeálljon, ezekről bővebben az Arculattervezés oldalon olvashatsz.
- És van még egy nagyon fontos dolog, amit nem várhatunk el a logótól: hogy mindent elmeséljen a cég tevékenységéről.
Ebből a téves elvárásból számtalan rettenetesen rossz logó született már a történelemben. Amikor elkezdi sorolni a cég, hogy szállítmányozással foglalkozik, de intézi a vámkezelést, meg a pénzügyeket, meg ugyanitt használt trabant eladó... és mindez legyen benne a logóban... Legyen benne, de ne konkrétan. Fejezze ki a logó azt, hogy szerteágazó a tevékenység, hogy mindent rábízhatsz, hogy stabil de rugalmas, stb., de nem kell az összes tevékenységet „lerajzolni”.
Szóval akkor milyen is egy jó logó?
Egyedi
Az egyediség természetesen alapelvárás, nem használhatjuk más logóját, nem ékeskedhetünk más tollával. Ez vonatkozik a cégre, aki használja, és a grafikusra is, aki megtervezi. Lehet logókat letölteni stock oldalakról fillérekért, vagy lehet megbízni „olyan” tervezőt, aki letölti a stock oldalról és eladja picivel drágábban, de ezzel a logóra vonatkozó legalapabb elvárás sérül: az egyediség. Bármennyire kicsiben indulsz, ezt a hibát ne kövesd el!
Funkcionális
A funkcionalitás egy logó esetében többek közt azt jelenti, hogy alkalmas betölteni a szerepét. Például egy olyan vállalkozásnak, aki elsősorban a social mediaban tevékenykedik, és a logóját használja profilképként, teljesen haszontalan egy olyan logó, ami széles, téglalap formájú, hiszen a kis körben a széles és lapos logóból semmi sem fog látszani. Vagy hiába tervezünk színátmenetes aranyberakásos logót egy olyan cégnek, aki feketefehérben kinyomtatja az anyagait, hiszen nem lesz felismerhető a logó. Ha meghatározzuk a logó funkcióját, azzal segítjük a tervezőt a megfelelő forma, tökéletes grafikai megoldás kiválasztásában.
A jó logó kommunikál és értékeket és érzéseket közvetít. Teszi mindezt a formák, a színek, a tipográfia és a grafika eszközeivel. A jó logó a megfelelő célközönséget szólítja meg, és pontosan oda pozícionálja a terméket vagy szolgáltatást, ahová azt a vállalkozás szeretné.
Egyszerű
Az egyszerűség rendkívül fontos, vagyis a jó logó a lehető legegyszerűbb formája annak a vizuális információhalmaznak, amit közvetítenie kell a közönség felé. Nincsenek benne feleslegesen bonyolult képi eszközök, oda nem illő vagy szükségtelen színkavalkád, és követi a tipográfia (betűhasználat) alap téziseit. Ez persze korántsem jelenti azt, hogy minden logó csak egy két vonal, vagy hogy csak a minimalista design lehet nyerő. Inkább úgy kell érteni, hogy a stíluson belül érdemes a lehető legegyszerűbben „megfogalmazni” a logót, hogy a kommunikáció tiszta legyen és egyértelmű.
Felismerhető, beazonosítható
A felismerhetőség a legeslegfontosabb, és egyben az egyetlen feladata a logónak. Kiemeli a terméket a tömegből, megjegyezhetővé tesz, hivatkozni lehet rá. A nagy márkákat messziről felismerjük, egy idő után már maga a logó sem kell hozzá, elég annak egy jellemző színe vagy kis motívuma. De az biztos, hogy minden dobozon az ismerős jeleket keressük, és ez alapján döntünk a vásárlásról. Azért ezzel az "elég a szín is..." mondattal szépen átcsúszunk az Arculattervezés témakörére, és ha érzed, hogy Neked a logó már nem elég, akkor kattints tovább az arculattervezéshez.
Mennyibe kerül egy logó?
Ez a legnehezebb kérdés. És nem azért mert nem tudom kitalálni, hanem mert sok mindentől függ. Másképp számol az ember egy teljesen kezdő, induló vállalkozás esetén, és máshogy egy működő vállalkozás esetén, ott ugyanis az elkészült logó piaci értéke jóval magasabb. Nem mindegy, hogy csak egy Insta profilkép lesz a végtermék, vagy felkerül több tízezer termék dobozára. Természetesen befolyással lehet a tervezés díjára a logó megjelenésével kapcsolatban támasztott igények összetettsége, bonyolultsága. És végül nem mindegy, hogy szabad kezet kap a tervező a kreatív munkában, vagy valaki más elképzeléseit kell gépiesen megvalósítani (ez utóbbi természetesen drágább, hiszen ebben az esetben nem biztos, hogy szakmai szempontok mentén halad a munka). Irányadónak egy minimum tervezési díjat tudok megadni.
Természetesen a tervezés ebben a legegyszerűbb esetben is igényes munkát jelent, tartalma pedig:
- Brief
személyes vagy online megbeszélés és/vagy írásos igényösszesítés - Kutatómunka
konkurencia felmérése - Két vagy három különböző logókoncepció
- Maximum 2 módosítási lehetőség
(csak szükség esetén) - Végleges logó
több formátumban (png, jpg, eps, svg)
színek és betűtípusok (fizetős font esetén a licence díjat nem tartalmazza)
Minimum tervezési díj: 79.000 Ft.
Emlékezz a mondatra: nem felesleges kiadás, hanem befektetés!
Személyre szabott ajánlatkéréshez kattints Ide:
További szolgáltatások
Arculattervezés
- középvállalkozásoknak
- olyan cégeknek, akik komolyan gondolják
- vagy inkább MINDENKINEK
Interior branding
- éttermeknek, kávézóknak
- vendégházaknak, hoteleknek
- üzleteknek, boltoknak
- irodáknak